Sider

søndag 29. august 2010

ENGASJERT - DK

Det er alltid noe som skjer i København. Danskene finner alltid en grunn til å slå sammen en fest, en tilstelning eller et arrangement som støtter en god sak. Da jeg bodde i Oslo var det også mye som skjedde, men dette er noe helt annet. Tilstelninger kommer som perler på en snor og man finner alltid noe å engasjere seg i uansett av interesse. Du trenger ikke oppsøke, lete og prøve å finne noe som skjer; det kommer servert på sølvfat hele tiden.

Jeg føler meg priviligert som bor i en by som elsker fest og morro så mye som her i København. Folk er flinke til å engasjere seg innenfor det de brenner for og engasjementet smitter lett. Dessuten passer det supert å bo i en by så preget av eventer når det er noe av det masteren min går ut på. Jeg tror danskene er flinke til å tørre, og å satse, og at de nettopp derfor klarer å få igjennom så mange ulike typer tilstelninger. Bare de siste ukene har det vært flere store arrangement. Copenhagen Fashion Week engasjert hele byen med sitt uendelig lange moteshow som gikk gjennom hele Strøget.


Copenhagen Pride Parade satte farge på alle og envher og det var flagg og plagg i alle regnbuens farger over hele sentrum.


Og senest igår var det to store arrangement. Mitt i hjertet av Frederiksberg ble det igår kveld kl 22 arrangert nattløp for alle innbyggere. Jeg lå hjemme med feber, mango-te og jeg_synes_synd_på_meg_selv holdning, men fikk gått en liten tur rundt start-tiden og sett alle de engasjerte menneskene. Det var linet opp med drikkeforsyninger langs veiene, km avstand var klarert og det skulle ikke står på hverken underholdning eller musikk som inspirasjon på den 10 km lange strekningen.


I tillegg inviterte det danske motemagasinet Cover igår til fest i Kødbyen der man kunne nyte god mat, spille gatefotball og ikke minst shoppe. Alt fra møbler til smykker og plagg var donert til basaren. Og alt av inntekt gikk til Dansk Røde Kors.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.