Sider

tirsdag 28. september 2010

Let your heart be light

Løvbladene knaser under føttene mine. De flyr rundt bena mine i takt med vinden og den friske luften minner om at det er et skifte i årstid. Det er rart at en så kald årstid kan føles så trygg og varm. Mennesker rundt virker fornøyde. De sykler og holder sjerfene tett til halsen. 

Jeg går hjem og parkerer sykkelen. Lager meg en stor kopp med te. Honningen smelter i det varme vannet og dampen fra tekoppen lar den gode lukten fylle i hele rommet. Jeg spaserer rundt i stuen, ser ut vinduet og bladene som danser i den friske luften. Jeg er fornøyd. Jeg føler meg tilfred. 

Høsten er alltid en ny begynnelse. En ny start. En følelse av å skulle få orden. Og for første gang på veldig veldig lenge føler jeg at jeg er på rett sted til rett tid. At jeg passer inn og at jeg liker der jeg er. Senker skuldrene og planlegger ikke hvordan jeg skal komme meg vekk herfra, men planlegger hvordan livet mitt skal bli her. Var det det som skulle til? København. Byen senket skuldrene mine, ga meg hvilepuls og minte meg på hvor viktig her og nå egentlig er. 

Setter på musikk. Lar Frank Sinatra fylle rommet. Lukker øynene og lener meg til terrassedøren. Løvbladene danser fortsatt i en sakte film nede på gaten. Helten rister på hodet. Men du skjønner ikke. Prøver å forklare, som så mange år på rad. Det handler om tryggheten. Varmen. Familien. Vennene. Den gode følelsen som strekker seg fra tåspissene til hodet, som et slør av kjærlighet i hele kroppen. Som lyden av hjertedunk. Du er. Du finnes i all denne varmen.

Og om jeg vil minnes på denne tryggheten og varmen og gleden tre måneder før. Så er det greit. Fordi alt det fine det bærer med seg vil jeg skal vare, og vare. Og tre måneder før gir det fortsatt en kriblende følelse etter sammenkomster og varme klemmer. Og det betyr ikke noe at de rister på hodet, eller helten blir oppgitt over musikken.

Fordi, nå har julen begynt hos meg.

                                               
                                                       Have yourself a merry little Christmas,
                                                                Let your heart be light
                                                                     From now on
                                                          our troubles will be out of sight


                                                Frank Sinatra - Have yourself a merry little christmas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.