Sider

søndag 10. oktober 2010

David Lynch - The air is on fire

For ikke så lenge siden lovet jeg meg selv en lese-gave der jeg skulle tillate meg selv å gå på utstilling om jeg kom meg gjennom dagens pensum. Dagen sprang ifra meg og det ble ikke noe belønning den dagen. Men Kristine tok meg med på David Lynch som et lite avbrekk i lesingen på fredag. Og det var veldig fint å gå med Kristine fordi vi deler mange av de samme tankene. 

Selve utstillingen var veldig sterk. Noe som Lynch sitt verk gjerne veldig ofte er. Idet vi gikk inn til utstillingen pumpet hjertet mitt. Kunst går veldig lett inn på meg. Pulsen slår litt raskere og jeg kjenner at følelsesspekteret mitt tar overhånd. Det skal ikke så mye til før jeg gråter, ler eller blir skremt. Og mye av kunsten til David Lynch gikk veldig inn på meg. Det er mye nakenhet, vold, ondskap, usikkerhet og mord. Men på samme tid er det noe nakent, ærlig, sårbart og forsiktig med det hele. 

Som jeg alltid gjør spinner hodet mitt og lager sine egne historier, og jeg og Kristine diskuterte Lynch selv om vi ikke vet særlig mye om han. Jeg tror, for å kunne uttrykke så sterke ting, så må man ha noe inni seg som trykker og vil ut. Jeg tror ikke noen kan uttrykke noe så dypt man ikke har noe av det i seg. Kanskje, noen kunstnere klarer det, å uttrykke ting som ikke nødvendigvis reflekterer dem, men jeg tror man må ha noe av det i seg.  Utstillingen var verk helt fra 1960, og man kunne se at Lynch har gått igjennom mange stadier i livet sitt, som alle andre. Og på en måte var det en fin ting å se hvordan et menneske kanskje har uttrykket ulike stadier i livet gjennom kunsten, og at man kan se på den og prøve å reflektere oss frem til hva det stadiet kan ha betydd for ham, og hva han har tenkt på med det han har laget.

Hjertet mitt dunket lenge etter vi gikk ut av lokalet. Jeg følte meg glad og litt trist på en gang. Vi drakk vin og snakket om utstillingen, om livet og kjærlighet og det å være tenåring. Det var veldig fint. Inspirasjon synes jeg alltid er fint, uansett hvilken form det kommer i.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.