Sider

tirsdag 2. november 2010

Nord

Jeg og helten satte oss inn i bilen på søndag. Hvor skal vi? spurte han. Vet ikke, svarte jeg. Så startet han motoren og vi kjørte. Vi kjørte forbi grønnsakshandlere, og mennesker som gikk tur, og mennesker som trillet barnevogn. Vi kjørte langs sjøen og så folk som padlet, og noen jogget. Og jeg så to gamle damer som holdt godt om en annen i vinden. Vi kjørte og stoppet på parkeringsplassen og gikk inn til Luisiania, Museum of Modern Art. Litt av ustillingen var stengt av så vi gikk ut og så opp sånn at vi fikk vondt i nakken fordi bladene var så store og så gule som vi aldri har sett dem før. Så stoppet vi i Helsingør. Og to damer sa at det fantes ikke mennesker i gatene og at vi ville være de eneste i hele sentrum. Så lo de slik som gamle damer gjør; ikke med hele seg, men de ler med smilene sine.

Vi fant andre mennesker. Og vi fant koselig cafe der jeg spiste salat med pinjekjerner og soltørkede tomater . Og så leste vi magasiner og jeg og helten kan være stille sammen og det er fint. Så kjørte vi hjem og laget te og lå med bena i kryss på sofaen. Og neste gang skal vi kjøre syd. Vi vet ikke helt hvor, eller hvor langt, men når uvisshet ender i koselig søndag gjør det liksom ikke så mye å måtte vite. 





1 kommentar:

  1. herregud for en perfekt søndag. nye oppdagelser, kunst, mat, stillhet, gule og grønne blad, moteblad, te, beina i kryss! hva mer kan man ønske seg:)

    SvarSlett

fintsagt.