Sider

søndag 29. mai 2011

There are eight million stories in the naked city

Igår kveld lå jeg på sofaen med nakne tær og lot Torgrim Eggens ord fly meg av sted til det store eplet. Vinglasset  balanserte på sofakanten og ble senere byttet ut med ingefærte og poppede maiskorn. Regnet slo mot ruten og jeg tenkte at stort, og kaotisk, og ukjent blir så bra. Så ubeskrivelig bra. Åtte uker igjen. Så flytter jeg. Til høye hus, trange gater og lysreklamer. Parkliv, cafeer, jentekollketiv, vinkveld, handleposer og nye inntrykk, mennesker og opplevelser. Jeg er så klar. 

"Det er slutten av juli 2005. Jeg har vært tre uker i Oslo og lengter allerede tilbake til New York. Fødebyen min føles liten, tarverlig, søvnig. Folk bråker ikke nok. Tiggerne sitter der og glor selvmedlidende i bakken, uten å prøve å markedsføre seg selv. Husene er for lave, gatene for trange, sentrum så lite at dersom du dupper av på T-banen et øyeblikk blåser du rett forbi. Det er for lite lysreklame, og - o, min by! - jeg er ikke lenger anonym. Jeg hopper fortsatt høyt når jeg ser et kjent ansikt."
Torgrim  Eggen - Manhatten, historier om New York

2 kommentarer:

  1. dette blir helt fantastisk! gleder meg til å følge deg og til å komme på besøk <3

    SvarSlett

fintsagt.