Sider

onsdag 8. juni 2011

Furthermore, I hope my meaning won't be lost or misconstrued




Jeg har ligget i Frederiksberg Have og lest idag. Prøvd å være fornuftig. Det er vanskelig når det er fint vær. Men det er så deilig å komme seg ut, få frisk luft, rense tankegangen, lage system, finne ut av ting. Det var så mange spesielle mennesker som har gått forbi. Hafdis har lært meg at hver gang jeg blunker er det som om jeg tar et bilde til minnet mitt. Nesten som man vil se seg ut det perfekte bildet før man knipser øynene igjen. Jeg har mange fine bilder på minnet, jeg har sett mye fint. Gamle spillelister har dukket opp på iPoden idag; Etta James, Aretha Franklin, Nina Simone, Bic Runga, Paul Simon og Billie Holiday. Jeg husker hvordan jeg pleide grave meg frem til tekster, analyser og betydninger. Leste meg side opp og ned for å forstå hvor ordene kom fra og hvordan de ble til. Forstå hvorfor Bruce Springsteen tenker tilbake på hvor kaldt det var hjemme hos familien da han var ung, og hvordan han frøs i sengen sin, når han blir spurt om hva som ligger bak sangen "I´m on fire." Og hvordan Paul Simon kunne skrive "50 ways to leave your lover" med humor og sarkasme da han skilte seg fra konen han elsket. Eller Billie Holiday og hvordan hun klarte å slå gjennom med sin sårbare bakgrunn allerede som 15 åring med grensesprengende tekster, bare ved å gå på pub og spørre om å få jamme med. Jeg undrer på om jeg hadde jeg hørt på Neil Diamond om ikke Urge Overkill hadde hatt cover på "Girl, you´ll be a woman" i Pulp Fiction? Og om jeg i det hele tatt hadde hørt om Angela McCluskey og hennes bristende kjærlighet "I came aching" om jeg ikke hadde overtatt en tilfeldig jazz cd fra Litauen. Mye er tilfeldig. Livet generelt. Men noen ting, mener jeg bestemt, ikke er tilfeldig. Ikke i det hele tatt. Uansett hva utfallet skulle være.  

1 kommentar:

fintsagt.