Sider

onsdag 10. august 2011

It has little to do with the things you see and everything to do with the way you see them.






Idag var jeg på International Photography Center ved 43rd street/7 ave uten å vite helt hva de stilte ut denne måneden. Og det kan jeg si med en gang; jeg har aldri blitt så betatt på så kort tid i hele mitt liv. Den, for meg ukjente, franske fotografen Elliot Erwitt hadde samlet et fantastisk knippe av hans egne favoritter gjennom årene som fotograf. Alle var i sort hvitt og det var som å sveve på skyer da jeg gikk gjennom utstillingen. Han har fanget de små øyeblikkene, nostalgiske følelser, Roma, Paris, New York, mennesker, hunder, og det rørte ved alt i følelsespekteret. Man kunne nok gått gjennom bildene på en time men jeg befant meg på utstillingen i tre timer. Jeg ble sittene å se i bøkene som var lagt ut til publikum og jeg lot meg rive med på hver eneste bilde. I tillegg ble jeg stående å stirre på et fotografi uendelig lenge uten å forstår hvor jeg kunne plassere det. Senere husket jeg det; da jeg var bitteliten, kanskje 4 år hadde mamma og pappa akkurat det bildet på soverommet sitt. Hvor tilfeldig er ikke det?

Elliot Erwitt er over 80 år og reiser visst fortsatt mye. Jeg følte man kunne dele bildene hans opp i tre kategorier; som privat fotograf, som hundeelsker (han hadde en egen serie, og egne fotobøker der hundene er hovedattraksjonen i bildet ikke et tilheng), og som fotojournalist der han fanget blant annet Marilyn Monroe og Jackie Kennedy samt Che Guevara. Bak i den ene boken stod det; «Ingen av bildene er redigert på noe som helst vis, unntatt ett der to negativer er lagt sammen. Men jeg var 16 da jeg gjorde det. Jeg visste ikke bedre.»

Og mest av alt, så likte jeg et sitat av Ewitt, for det er så sant: «It has little to do with the things you see and everything to do with the way you see them.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.