Sider

lørdag 29. oktober 2011

Paris, Paris, Paris

Fra vinduet mitt kan jeg se Central Park. Den er dekket av et hvitt slør. Snøen danser utenfor og faller tett i tett på gaten. Plutselig var det vinter i New York. Vinter i New York. Jeg vet ikke når bladene gikk fra å være grønne, til oransje, til å pryde bakken til å nå være borte. Jeg har drukket te ved vinduskarmen mens Line har laget boller og jeg skrevet på boken min. For første gang siden jeg kom her har jeg sånn ordentlig hjemlengsel. Den typen der jeg bare kunne tenkt meg å bli flydd inn for to dager der jeg kunne ligget på den fargerike sofaen på mamma sitt kontor og lest i kunstbøker mens hun arbeidet med noe annet. Der vi drikker rødvin. Og at jeg ligger på sofaen i stuen og kjenner duften av kaffe som pappa lager. Og at vi alle sitter med hver vår avis og lar musikken fylle hele rommet. Være på lillebror sitt rom og bare kunne rømme inn i stillhet, trygghet og godhet. De er virkelig savnet. Og mormor sine små tekopper og hvordan teposen flyter ut i det varme vannet og mormor sine gode hender og måten hun klemmer meg på som om hun vil at jeg aldri skal dra.

Jeg pakket meg inn i dyne og ringte til M og pratet med ham om alt jeg savnet. Bare sånn akkurat idag. Og han sa at det er jo klart jeg også må savne litt her borte. Og så pratet vi om hva vi skal gjøre i fremtiden og hvor vi skal når jeg er ferdig til sommeren. Og det er så mange steder jeg vil og han vil og jeg elsker København og vi vet ingenting. Så for å ha noe konkret, og for å bare vite noe, bestemte vi oss for å flytte i September. I september, før alle avgjørelser og bestemmelser skal gjøres så flytter vi til Paris! Helt sånn plutselig ut av intet og det er den beste bestemmelsen vi har tatt på lenge. Vi skal flytte inn i en liten leilighet med madrass på gulvet og der vasken knirker når det pumpes vann ut. I fire uker skal vi bo sånn og gå på kurs om kveldene for å lære fransk, og gå på cafe om dagen å spise mat mens vi skriver postkort og opplever gatene og øver på franske ord. Og vi skal drikke vin og lære oss alt om hva som er best til hva og hvorfor. Og jeg gleder meg sånn. Jeg skal bo i Paris! Vi skal bo i Paris!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.