Sider

tirsdag 1. november 2011

Fem

På nattbordet - Fra øverst til nederst

1. New York 2011, Wallpaper City Guides. Phaidon
Jeg elsker Wallpaper City Guides og eier allerede fem, noen steder jeg har vært og andre jeg vil dra til. Mest av alt elsker jeg Phaidons hjemmeside. Jeg er innom der daglig for en dose kunst i mangfoldige uttrykksformer. Utrolig spennende artikler, inspirasjon og variasjon.

2. Notatbok kjøpt i Roma
Sommeren 2010 var M og jeg i Roma som bare etter noen dager ble min desidert favorittby. På små markeder, sidegater og over en tilfeldig bro fantes tusenvis av boder, butikker og alt-mulig steder fylt av duppeditter. Notatboken er i blå og søvmønster og har en strikk rundt seg. Jeg kjøpte den like gjerne i tre ulike farger. Den blå følger med meg på alle reiser der jeg noterer små cafeer, gater eller navn jeg ikke vil glemme.

3. Manhatten - Torgrim Eggen
Første boken jeg kjøpte etter at jeg fikk vite jeg hadde fått Internship i New York. Også den boken som fikk meg til å forstå mangfoldet her i New York, Manhatten. Eggens kunnskaper om kulturen og musikken har lært meg mye, og jeg liker også at han beskriver den avslappede, ujålete delen av Manhatten. Det er den som sjarmerer. Jeg er ikke ferdig med den, og jeg leser en side her og en side der og noen ganger går det opp for meg at der har jeg vært, og jeg bare nikker mens jeg leser.

4. Dagbok
Min første og eneste dagbok som kan leses av alle. Boken er notatbok fylt av Elliot Erwitt sine fotografier og mellom sidene har jeg samlet kinobiletter, Aretha Franklin bilett, adresser til cafeer, visittkort til The Spotted Pig, sanger jeg har hørt, bøker jeg bør lese, ting jeg har gjort, sett og opplevd. Jeg blar ikke så mye i det slik at jeg heller kan se over den når jeg er kommet hjem og tenke: woa, du gjorde alt dette. Og, aah sånn føltes det eller var det eller smakte det eller så det ut. Gleder meg allerede.

5. The Happiness Project - Gretchen Rubin
Med sitt forholdsvis enkle konsept, 12 måneder, med hvert sitt mål, så har denne boken betydd så utrolig mye for meg. Om det er tiden jeg leste den på, tingene hun sa, tingene jeg kjente meg igjen i eller bare den lille følelsen av å ville være enda mer lykkelig, og et enda bedre menneske. Jeg vet ikke, men den traff meg. Jeg har fått bruk for hvert ord i den. Jeg faller stadig tilbake på små detaljer fra boken som betyr mye i en liten sammenheng. Den er lettest, gøy og lærerik og jeg finner meg selv bla opp i boken som en Buddhistisk referanse for å minne seg selv på av og til, de små tingene vi kan gjøre for oss selv, og for andre. Dessuten har jeg funnet mine egne mål, regler og tillatelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

fintsagt.